Vnímanie obdobia dištančnej výučby študentami FSVaZ
O pár dní nás čaká otvorenie zimného semestra akademického roka 2020/2021. Všetci sme pripravení na osobné stretnutie v priestoroch našej fakulty a na realizáciu vzdelávania tak, ako sme boli zvyknutí pred príchodom nového koronavírusu.
V marci sme sa ocitli ako krajina v núdzovom stave, ktorého dôsledkom bolo zatvorenie škôl a prechod z prezenčnej na dištančnú formu vzdelávania. Ako sme túto zmenu zvládli? Ako ste celú túto situáciu vnímali vy, študujúci?
Na to sme sa vás pýtali v hodnotiacom dotazníku po ukončení prednáškového obdobia letného semestra 2019/2020, ktorý bol pre nás všetkých v mnohých veciach veľkou výzvou.
Z odpovedí študentiek a študentov, ktorí sa zapojili do prieskumu, vyplynulo, že celkovo hodnotili dištančné vzdelávanie a jeho proces veľmi pozitívne (73%), iba 5% oslovených vnímalo túto formu vzdelávania negatívne.
Ak sa pozrieme na proces dištančného vzdelávania u nás na fakulte bližšie, tak študenti vnímali veľmi pozitívne dostupnosť pedagógov prostredníctvom interaktívnych platforiem (až 91%), kontinuálnu a pružnú komunikáciu s pedagógmi (84%), využívanie interaktívnych dištančných vzdelávacích metód a vytváranie priestoru na diskusiu online (81%) a oceňovali zrozumiteľnosť a jasné pravidlá zadávaných dištančných úloh (86%), ale aj priebežné hodnotenia pedagógov za vypracované úlohy (85%).
Vysoké percento študentov tiež oceňovalo dodávanie primeraných podkladov k preberaným témam vyučujúcimi (78%) a poskytovanie personalizovanej spätnej väzby (63%). UKF disponuje e-learningovým prostredím, v ktorom študenti nájdu materiály k preberaným témam, testy, ale aj zadania a úlohy. Spokojnosť s prácou v tomto e-learningovom prostredí vyjadrilo 68% študentov, nespokojnosť 9%.
Na druhej strane, 60% študentov vyjadrilo súhlas s položkou: Počas dištančného vzdelávania som musel/a vynaložiť viac úsilia pri vzdelávaní a rovnaké percento (60%) si v priebehu dištančného vzdelávania želalo, aby sa výučba vrátila do bežného režimu.
A ako vnímali študenti vlastnú sebaúčinnosť počas prerušenej prezenčnej výučby? Osemdesiatsedem percent je presvedčených, že dokázalo neočakávané udalosti účinne zvládnuť, 88% dokázalo prebrať zodpovednosť za vlastné vzdelávanie a odborný rast a až 97% študentov vnímalo úspešné zvládnutie vzdelávacích nárokov. Prežívanie úzkosti a napätia zo vzniknutej situácie súvisiacej so šírením nového koronavírusu potvrdilo 31% študentov.
Výsledky prieskumu ukazujú, že sme na FSVaZ prerušenie prezenčnej formy výučby v letnom semestri akademického roka 2019/2020 zvládli úspešne. Za pozitívnymi výsledkami je možné vidieť mnoho nasadenia, úsilia, inovácií a odvahy, ale aj zdieľanej zodpovednosti za výsledok vzdelávania a partnerstvo medzi študentskou a pedagogickou komunitou.