Konferencia a workshop na tému sexuálne zneužívaného dieťaťa
- Eliane G. Stefango z USA - klinická psychologička, psychoterapeutka, supervízorka, súdna znalkyňa v téme sexuálneho zneužívania detí,
- PhDr. Jan Kožnar, CSc., z Psychiatrickej nemocnice Bohnice v Prahe, ČR - klinický psychológ, psychoterapeut, 25 rokov pracuje so sexuálnymi delikventmi, ktorým bolo nariadené sexuologické ochranné liečenie ústavnou formou,
- PaedDr. Jaroslava Šicková-Fabrici, PhD., akad. soch. - venuje sa arteterapii, 30 rokov pôsobila na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
Veľký záujem o túto problematiku potvrdila plná aula záujemcov, študentov a odborníkov, ktorí pracujú s touto cieľovou skupinou.
Konferencia pokračovala štvordňovým workshopom na tému sexuálne zneužívaného dieťaťa s americkou lektorkou Eliane G. Stefango. Prítomní boli vyšetrovatelia, zamestnanci Ministerstva vnútra SR, policajného zboru, psychológovia a odborníci pracujúci s touto cieľovou skupinou. Krok po kroku nás oboznamovala s celým procesom posudzovania dieťaťa (metódy práce s ním, techniky), u ktorého je podozrenie, že bolo sexuálne zneužité. Podľa jasne stanoveného protokolu nám ukázala, ako vyškolený psychológ či sociálny pracovník vedie forenzný rozhovor počas ôsmich stretnutí s dieťaťom, ktoré majú presnú štruktúru zameranú tak, aby sa ten/tá, čo vedie rozhovor s dieťaťom dozvedel/a fakty, ktoré potrebuje vedieť.
Tento štandardizovaný protokol zaviedli v USA namiesto jednocestných zrkadiel, ktoré tam používali od roku 1992 (v súčasnosti ich už nepoužívajú) a ktoré sa ku nám dodnes nedostali. Pomocou spomínaného protokolu hodnotiteľ zistí, či dieťa je alebo nie je sexuálne zneužívané a následne zastupuje dieťa na súde. Získali sme veľmi cenné postupy, ktorými by sme sa mohli inšpirovať aj na Slovensku.
Na záver workshopu prišla na fakultu aj podpredsedníčka Nitrianskeho samosprávneho kraja Mgr. Martina Holečková, ktorá má k sociálnym témam blízko.
„Teším sa, keď sa spájajú ľudia s podobným nastavením, so snahou pomôcť bezbranným, v tomto prípade sexuálne zneužívaným deťom. Ľudia pracujúci v pomáhajúcich profesiách by sa mali celoživotne vzdelávať, učiť sa potrebným zručnostiam aj prostredníctvom workshopov a výcvikov, aby sme zabránili zbytočným traumám zo sekundárnych viktimizácií detí, ktoré sú obeťami týrania, zneužívania alebo domáceho násilia,“ povedala na záver prof. Martina Mojtová.
Text a foto: prof. PhDr. Martina Mojtová, PhD., FSVaZ - Katedra sociálnej práce a sociálnych vied